Real Decreto-ley 20/2022, de 27 de diciembre, de medidas de respuesta a las consecuencias económicas y sociales de la Guerra de Ucrania y de apoyo a la reconstrucción de la isla de La Palma y a otras situaciones de vulnerabilidad.
Condicions del BO SOCIAL durant l'any 2023, d'acord amb el Reial Decret Llei 20/2022 de 27 de desembre.
Real Decreto-ley 6/2022, de 29 de marzo, por el que se adoptan medidas urgentes en el marco del Plan Nacional de respuesta a las consecuencias económicas y sociales de la guerra en Ucrania.
El Pla Nacional de resposta a les conseqüències de la guerra en Ucraïna, aprovat pel govern de l'Estat el 29 de març de 2022, encara en situació de pandèmia, recull noves condicions pel que fa al Bo social elèctric:
- Bono social elèctric per a 1,9 milions de llars: Amb l'objectiu de protegir les persones més vulnerables, les llars que reben el bo social elèctric creixeran en 600.000 famílies i beneficiarà a 1,9 milions de llars, en incloure les persones que perceben l'ingrés mínim vital. La norma contempla la renovació automàtica del bo social. Els descomptes del 60% i el 70% per als consumidors vulnerables i els vulnerables severs es mantindran fins al 30 de juny.
- Amb la finalitat de rebaixar els preus energètics i reforçar la protecció dels consumidors, es mantenen les rebaixes fiscals en el rebut de la llum fins al 30 de juny: reducció de l'IVA al 10%, de l'Impost de l'Electricitat al 0,5% i suspensió de l'impost del 7% a la generació elèctrica.
- Es prorroga també el límit al creixement de la tarifa de gas (TUR) per a llars i pimes en les pròximes revisions.
Real Decreto-ley 2/2022, de 22 de febrero, por el que se adoptan medidas urgentes para la protección de los trabajadores autónomos, para la transición hacia los mecanismos estructurales de defensa del empleo, y para la recuperación económica y social de la isla de La Palma, y se prorrogan determinadas medidas para hacer frente a situaciones de vulnerabilidad social y económica.
Videotutorial: Com demanar la tarifa social del cànon de l'aigua.
Aquest vídeo forma part d'una campanya de difusió de la tarifa social de l'aigua. En l'actualitat, hi ha prop de 76.000 famílies que s'acullen a aquesta bonificació i, segons les previsions de l'Agència Catalana de l'Aigua (ACA), aquesta xifra podria arribar fins a les 100.000 llars. Per aquest motiu, la Generalitat de Catalunya ha posat en marxa una campanya, durant el mes de febrer de 2022, per a donar a conèixer la tarifa social de l'aigua.
ATENCIÓ! A partir de l'1 de juny, NOVA FACTURA DE LA LLUM!
1. El preu de l'ENERGIA està condicionat per l'horari de consum:
- Hores punta, més cares: dies laborables de les 10 a les 14 h i de les 18 a les 22 h.
- Hores planes, més barates: dies laborables de les 8 a les 10 h, de les 14 a les 18 h i de les 22 a les 0 h.
- Hores vall, les més barates: dies laborables des de les 0 fins a les 8 h i caps de setmana i festius.
ATENCIÓ! Les persones que abans de l'1 de juny de 2021 tenien contractada la discriminació horària, han de prestar especial atenció a les noves tarifes, ja que els períodes més barats i més cars han variat. LA DISCRIMINACIÓ HORÀRIA OBLIGATÒRIA DE LA NOVA FACTURA ELÈCTRICA és la següent:
2. Es poden contractar 2 POTÈNCIES:
L’1 de juny entra en vigor la nova tarifa i el nou model de factura de la llum per a qui tingui contractada una potència inferior als 15 kW, és a dir, famílies i petits negocis. El més destacat, sobretot si es té contractada l’energia al mercat regulat, és que a partir d’aquesta data, l’horari en què es facin servir els electrodomèstics tindrà efectes en el cost total de la factura. El consum d’electricitat a la nit i el cap de setmana serà més barat. L’objectiu de la nova facturació és premiar les famílies que adaptin els hàbits de consum a la nova regulació.
Nova factura
El 30 d’abril, el Butlletí Oficial de l’Estat (BOE) va publicar la resolució que estableix el nou model de factura d’electricitat. La nova factura només tindrà dos fulls, tot i que inclourà dues potències (ara només consta una) i tres períodes d'energia (ara només inclou un, si no es té contractada la discriminació horària).
Tres períodes d’energia: hores punta, hores planes i hores vall
- Hores punta, les més cares. S'aplicaran els dies laborables de les 10 a les 14 h i de les 18 a les 22 h.
- Hores planes, més barates. S'aplicaran els dies laborables de les 8 a les 10 h, de les 14 a les 18 h i de les 22 a les 0 h.
- Hores vall, les més barates. S'aplicaran els dies laborables des de les 0 fins a les 8 h i també tots els caps de setmana i festius.
Dues potències
La potència és el que es paga per la connexió a la xarxa elèctrica i disposar quan es vulgui de l'energia necessària sense talls de subministrament. Fins ara, cada llar només podia tenir una potència i per aquesta es pagava el mateix durant tot el dia. Amb la nova tarifa es podran contractar dues potències diferents: una potència de dilluns a divendres de les 8 fins a les 0 h i una altra per als dies laborables des de les 0 fins a les 8 h i també els caps de setmana i els festius.
Aquesta opció és molt útil, per exemple, per a les persones propietàries d'un cotxe elèctric, ja que fins ara havien de contractar una potència molt elevada, encara que només la necessitessin en el moment que carregaven el vehicle. Per tant, per una necessitat puntual pagaven un excés de potència prescindible durant la resta del dia.
Nova distribució dels càrrecs i dels peatges
Els peatges serveixen per pagar el transport i la distribució de l'electricitat fins a casa i els càrrecs, per pagar altres conceptes inclosos en la factura com les primes a les renovables o el dèficit de tarifa, entre altres.
El 22 d'abril, el Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) va publicar l'Ordre que estableix els preus dels càrrecs del sistema elèctric i dels pagaments per capacitat que s'aplicaran a partir de l'1 de juny de 2021. D’acord amb aquesta ordre, la nova tarifa elèctrica només afecta la part regulada de la factura, que a partir d’ara representa un percentatge menor del total de la facturació. En canvi, guanya importància el consum, que a més està condicionat per l’hora en què es consumeix l’electricitat, és a dir, es paga més o menys en funció de l'hora en què es connecten els electrodomèstics.
L’estalvi energètic
L'objectiu de la nova factura és que les persones consumidores d’electricitat siguin més conscients de la necessitat d'aplicar mesures d'estalvi energètic. Així es desplaça el consum fora de les hores punta i s’evita haver de fer noves inversions a la xarxa que encareixen la factura.
A més, l’electrificació de la societat actual és cada cop més gran. La implantació del cotxe elèctric n’és un exemple. Per això, la necessitat d’evitar col·lapsar les xarxes elèctriques encara adquireix més importància.
Nous hàbits de consum suposaran una rebaixa en el cost de la factura
Ara, per a tothom, hi haurà tres períodes d'energia: punta, plana i vall. Per això, a la majoria de llars, si mantenen els mateixos hàbits de consum, la nova tarifa es notarà poc en el cost final de la factura i, fins i tot, en alguns casos, pot haver-hi un increment.
Les persones expertes estimen que l'estalvi podria arribar als 100 o 150 euros l'any, en funció de la capacitat de cada llar de traslladar el consum a les hores vall. Així, per exemple, posar la rentadora durant tot l'any a les hores més barates podria suposar un estalvi d'entre 40 i 50 euros anuals. Per això, programar els electrodomèstics perquè comencin a funcionar a les hores vall pot ser una bona opció.
Cal adaptar la discriminació horària a les noves franges horàries de consum
A les llars que fins ara tenien contractada la tarifa amb discriminació horària, és a dir, que pagaven la llum a preus diferents en funció del moment del dia, més cara durant el migdia i a la tarda i més barata a la nit i al matí, la nova tarifa els resultarà familiar. Tot i això, ara hauran d’adaptar-se a les noves franges horàries de consum, ja que consumir electricitat a determinades hores del matí serà més car.
El nou model de factura és per al mercat regulat i per al mercat lliure
La nova manera de facturar afecta a tothom que tingui un contracte amb una comercialitzadora elèctrica, tant si és una que opera al mercat regulat com al mercat lliure.
Per això, ara és un bon moment per analitzar amb detall el consum i estudiar les ofertes del mercat per saber quina és la que millor s'adequa a l’estil de vida de cadascú i la que més permet estalviar. Això sí, cal tenir en compte que només es poden beneficiar del bo social les famílies que tenen contractada l’energia en el mercat regulat.
Punt d'Assessorament Energètic (PAE)
L'Ajuntament de Reus posa a l'abast de tothom, i de manera especial de les persones que sol·liciten la subvenció de pobresa energètica, un servei, gratuït i personalitzat, d'assessorament d'estalvi energètic: el Punt d'Assessorament Energètic (PAE).
L'objectiu del PAE és que les famílies redueixin la despesa en aquests subministraments a través d'algun tipus de bonificació, de millora dels hàbits de consum, de reducció de potència, etc.
Per això, també s'explica com funciona la nova factura de la llum.
Per ser atès pel PAE, cal demanar cita i portar les factures d'electricitat, gas i aigua.
Aquest servei està ubicat en dos centres cívics: dimecres, al Centre Cívic del Carme i dijous, al Centre Cívic Llevant, de les 15.30 a les 19 h.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Acord històric per regular la pobresa energètica
Pacte amb Endesa per condonar el deute de 35.000 famílies vulnerables
NOU BO SOCIAL PER LA PANDÈMIA
D'aquesta manera, també podran sol·licitar el bo social:
- Persones a l'atur.
- Persones afectades per un expedient de regulació temporal d'ocupació (ERTO).
- Empresaris que hagin vist reduïda la jornada per motiu de cures o altres circumstàncies similars que comportin una pèrdua substancial d'ingressos.
Requisits per poder sol·licitar el nou Bo Social:
Cal complir uns requisits de renda. En el mes anterior al moment de presentar la sol·licitud, els ingressos dels membres de la unitat familiar han d'estar dins dels llindars següents:
LLINDARS DE RENDA PER AL BO SOCIAL COVID
*IPREM 14 PAGUES (ANY 2021) 7.908,60 €
Des de quan s'apliquen aquestes mesures Covid?
Des del 30 de setembre de 2020.
Quin és el benefici?
Les persones que compleixin els requisits detallats més amunt i sol·licitin el Bo Social es consideraran vulnerables i obtindran un descompte del 25 % en la factura de la llum.
Fins quan s'apliquen aquestes mesures Covid?
Els descomptes del Bo Social en aquests nous supòsits acaben de forma general el 30 de juny del 2021. A partir de llavors, tots els afectats podran demanar el Bo Social, això sí només d'acord amb els requisits habituals.
En particular, quan un beneficiari deixi de complir els requisits se li acabarà el dret a percebre el Bo Social. Quan això passi, ho haurà de comunicar a la seva comercialitzadora en el termini màxim d'un mes.
ALTRES AJUDES
- Necessito ajuda per poder pagar les factures de l'aigua, el gas i la llum
- Mesures de l'Ajuntament de Reus per fer front a la situació actual
- Mesures de l'Ajuntament de Tarragona per fer front a la situació actual
- Mesures del Consell Comarcal del Baix Camp per fer front a la situació actual
- Mesures del Consell Comarcal del Tarragonès per fer front a la situació actual
- Mesures de la Diputació de Tarragona per fer front a la situació actual
- Mesures de la Generalitat de Catalunya per fer front a la situació actual
- Mesures de l'Estat per fer front a la situació actual
Per a més informació sobre aquesta ajuda i d’altres relacionades amb els subministraments:
- Bo social
- Bo social telefònic
- Bo social de l'aigua
- Mesures en l'àmbit de l'energia impulsades pel Ministerio de Transición Ecológica y Reto Demográfico
NORMATIVA
- Real Decreto-ley 18/2022, de 18 de octubre, por el que se aprueban medidas de refuerzo de la protección de los consumidores de energía y de contribución a la reducción del consumo de gas natural en aplicación del "Plan + seguridad para tu energía (+SE)", así como medidas en materia de retribuciones del personal al servicio del sector público y de protección de las personas trabajadoras agrarias eventuales afectadas por la sequía.
- Real Decreto-ley 14/2022, de 1 de agosto, de medidas de sostenibilidad económica en el ámbito del transporte, en materia de becas y ayudas al
estudio, así como de medidas de ahorro, eficiencia energética y de reducción de la dependencia energética del gas natural. - Real Decreto-ley 11/2022, de 25 de junio, por el que se adoptan y se prorrogan determinadas medidas para responder a las consecuencias económicas y sociales de la guerra en Ucrania, para hacer frente a situaciones de vulnerabilidad social y económica, y para la recuperación económica y social de la isla de La Palma.
- Real Decreto-ley 6/2022, de 29 de marzo, por el que se adoptan medidas urgentes en el marco del Plan Nacional de respuesta a las consecuencias económicas y sociales de la guerra en Ucrania.
- Real Decreto-ley 2/2022, de 22 de febrero, por el que se adoptan medidas urgentes para la protección de los trabajadores autónomos, para la transición hacia los mecanismos estructurales de defensa del empleo, y para la recuperación económica y social de la isla de La Palma, y se prorrogan determinadas medidas para hacer frente a situaciones de vulnerabilidad social y económica.
- Real Decreto-ley 162021, de 3 de agosto, por el que se adoptan medidas de protección social para hace frente a situaciones de vulnerabilidad social y económica.
- Real Decreto-ley 12/2021, de 24 de junio, por el que se adoptan medidas urgentes en el ámbito de la fiscalidad energética y en materia de generación de energía, y sobre gestión del canon de regulación y de la tarifa de utilización del agua.
- Resolución de 28 de abril de 2021, de la Dirección General de Política Energética y Minas, por la que se establece el contenido mínimo y el modelo de factura de electricidad a utilizar por los comercializadores de referencia.
- Orden TED/371/2021, de 19 de abril, por la que se establecen los precios de los cargos del sistema eléctrico y de los pagos por capacidad que resultan de aplicación a partir del 1 de junio de 2021.
- RESOLUCIÓ TSF/946/2021, de 3 d'abril, per la qual es fa públic un conveni de cooperació entre el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, el Departament d'Empresa i Coneixement i la companyia subministradora Endesa sobre concertació de mesures de suport a unitats familiars en situació de pobresa energètica relacionada amb subministraments de gas, electricitat i l'eficiència energètica.
- RESOLUCIÓ TSF/945/2021, de 3 d'abril, per la qual es fa públic l'Acord entre el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, el Departament d'Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya i la companyia subministradora Endesa relatiu a combatre la pobresa energètica.
- Real Decreto-ley 37/2020, de 22 de diciembre, de medidas urgentes para hacer frente a las situaciones de vulnerabilidad social y económica en el ámbito de la vivienda y en materia de transportes.
- Real Decreto-ley 30/2020, de 29 de septiembre, de medidas sociales en defensa del empleo, crea una nueva categoría de consumidor vulnerable con derecho a la percepción del bono social.
- Real Decreto-Ley 11/2020, de 31 de marzo, por el que se adoptan medidas urgentes complementarias en el ámbito social y económico para hacer frente al COVID-19.
- DECRET LLEI 8/2020, de 24 de març, de modificació parcial del Decret llei 7/2020, de 17 de març, de mesures urgents en matèria de contractació pública, de salut i gestió de residus sanitaris, de transparència, de transport públic i en matèria tributària i econòmica, i d'adopció d'altres mesures complementàries.
- Real Decreto-ley 8/2020, de 17 de marzo, de medidas urgentes extraordinarias para hacer frente al impacto económico y social del COVID-19.